Hanno Veldi sünnipäevakink iseendale: osalemine Imatranajol

Kalevi Suursõitude ja Eesti meistrivõistluste mitmekordse võitja Hanno Veldi pika karjääri jooksul ei ole palju selliseid asju, mida ta ringrajasõitjana teinud ei ole. Kuid Soome suurimal tänavaringrajavõidusõidul Imatranajol Velt võistelnud ei olnud.

Salaja starti: pere üllatades rajale

Oma 51. sünnipäeva eel Velt selle unistuse täitis. Kui oma esimesele Kalevi Suursõidule 1996-dal läks Velt osalema nii, et ta vanemad sellest plaanist midagi ei teadnud, siis ka Imatrasse sõitis ta lähedaste teada vaid oma meeskonnakaaslase Eemeli Lahti abistajana ja lihtsalt “võistlustele” nagu ikka. “Poja Oskari kutsusin kaasa ja kui kohale jõudsime, rääkisin talle, mida ma siin tegelikult tegema hakkan,” räägib Velt, kes ei soovinud vanemaid ja perekonna teisi liikmeid liigselt ärevusse ajada. “Püüdsin sinna jõuda allpool radareid nii, et sellest suurt möllu kuskil ei tehtaks. Kui Oskar nägi, mis kiirusega siin sõidetakse [338 km/h Erno Kostamo Factory BMW] ja kui lähedalt raja piirideks pandud plankudest ja puudest möödutakse, oli Oskar kergelt öelda šokis.” Imatral koged sa seda, mida omal ajal Kalevi Suursõitudel, olla raja vahetus läheduses, nina sisuliselt rajal, tegu on Tourist Trophy ehk TT tänavavõidusõiduga, mida sõidetakse Isle of Manil. Näiteks mitmekordne Imatra võitja Kostamo võistles sel kevadel Mani saare sõidus ja saavutas seal 24. koha. 

Koostöö Eemeli Lahtiga viis Imatranajole

Imatrasse jõudiski Velt tänu Eemeli Lahtile, kellega ta eelmisel aastal Apriliaga seoses koostööd alustas ning Eeemeli üheks tingimuseks on, et võib aeg-ajalt Veldiga koos treenida ja võistelda küll, kuid soovib kindlasti osaleda Imatranajol. See on “must” [mast] üritus. Kuna tänavu 59. korda toimunud põhjanaabrite suurim motoringrajavõistlus oli ka Veldi suur unistus, vähemalt trenne kaasa sõita, löödi käed. 

Eelmisel aastal kaasmaalasele ja mitmekordsele Imatranajo võitjale Erno Kostamole Yamahaga alla jäänud Lahti soovis Itaalia päritolu tsikliga tänavu esikohta püüda. “Kui Kostamo lükkas aga boksist välja viimase peal tänavaraja seades tehase BMW, mis oli täielik sirgepill, tegi 340 km/h ja imepiduritega, millega see tsikkel ka sama hästi peatus, siis oli selge, et tema vastu võistlemine saab keeruline olema, aga mitte võimatu,” rääkis Velt. Siiski oli Lahti ajasõitudes pidevalt 2.-3. ja parandas seekord oma isiklikku rajarekordit koguni sekundi võrra. “Eemeli pingutas väga ja minu ja tiimiliikmete nimel suur tunnustus talle selle eest,” ütles Velt.

Rahva lemmik

Velt läks enda sõnul osalema mõttega, et vaatab, kuidas minema hakkab ja selle pealt otsustab, kas läheb pärast treeningsõite ka võistlusstarti. Selleks, et rahvusvahelise tänavasõidusarja IRRC Superbike arvestuses esimest korda elus rajale minna, tuli tal korraldajatele oma võidusõitja CV edastada ja rajale pääses Velt wild cardiga. Soomlaste rahvuslikus Open Superbike arvestuses legendil nii palju ennast tõestada vaja ei olnud. “Oli selge, et mingeid riske ma sellel võistlusel võtma ei hakka, minu best before on juba möödas, vaid lähen lihtsalt täitma unistust, et olen Imatranajol sõitnud,” selgitas Velt. “Lisan, et mulle elati publiku poolt väga kaasa, eks võistluste kommentaator ju ka teadustas inimestele, mida omal ajal teinud olen ja et olen nende kaasmaalaste Raimo Kesseli Ja Harri Maikolaga Pirital suuri sõite teinud”. “Paljud otsisid mind boksidest ülesse ja tuldi autogramme võtma ja fotosid tehti palju. Olin väga liigutatud sellest, sest ma ise selleks midagi ei teinud, käisin müts silmini ringi. Imatral on see hõng, mis kunagi oli Pirital ja isegi 2-taktiliste historic tsiklite kastoorõli lõhna oli tunda. Hea koht kus olla, kuhu minna kolmeks päevaks nö teemasse, mis kunagi Pirital oli. See siin Imatral on kõik veel olemas ja soovitan tulla siia vaatama. Jõhker hoog ja emotsioon, ja ka pealtavaatajana, mis siit saab.”  

Rajale vaid neljal korral

Lahti ja Velt viisid Imatras rajale meeskonna uhke nimega Vihur Motosport Aprilia Kove Superbike Racing Team-i Apriliad. Reedel jäeti võistlusel kõik treeningsõidud meeletu tuule tõttu ära ja 5 km pikkuse rajaga tutvuda sai ainult jalgsi või mõne muu sõidukiga peale võistlusmootorratta. “Turvalisus ennekõike.”  Kliimatingimuste poolest keerulise nädalavahetuse lõpptulemuseks oli see, et Velt sai loodetud 9 sõidukorra asemel rajale ainult 4 korda. See tähendas ka, et tsikli seadistamiseks sellele kiirele rajale sobivaks ei jäänud piisavalt aega. Samuti harjuda nii suurte kiirustega pärast 21 aastat vajas aega. 

Võrdluseks toome siin välja Kalevi Suursõidu keskmise kiiruse, mille suurima sõitis 2004. aastal Velt välja rajarekordi ringil 167,7km/h, Imatral jäi tänavuse uue rekordi keskmise kiiruse laeks 164,019 km/h. 

Oma sünnipäeval, pühapäeval, ei läinud Velt põhimõtteliselt starti, et seda päeva enda ega pere jaoks mõne negatiivse momendiga mitte rikkuda.” Lihtsalt seda pole vaja. Siin võib kõike juhtuda”, ütles ta. “See on meeste sõit ja siin nalja ei ole.”

“Eemeli tegi kogu nädalavahetuse väga head tööd. Käisime Imatrasse sobivat seadet otsimas juba teisipäeval Alastaros. Tegime selle nimel väga palju tööd. Ta oli väga motiveeritud ja tõestas, et Aprilia sõidab väga kiiresti, kui ta on töökorras. Mul on temast kahju, et loodetud võitu ei tulnud.

Tehnilised probleemid, mis segasid nii Veldi kui Lahti sõitu

Laupäeval algasidki sõidud kohe ajasõitudest. Esimeses Open SB klassis kulus aega kohanemiseks ja mõistmiseks, kuidas mootorratast teiseks ja kolmandaks kvalifikatsiooniks sõidetavaks muuta. Teises kvalifikatsioonis IRRC Superbikes oli Eemeli Lahti Erno Kostamo ja Ville Valtoneni järel kolmas, Velt, kes pidi uustulnukana turvalisuse tagamiseks minema rajale kollases turvavestis(see on igale uustulnukale esimest korda sel rajal kohustuslik), oli 29. Kahjuks tugevama IRRC SBK klassi kvalifikatsioonis mängis uue kiivri sulgunud ventilatsioon vingerpussi nii, et Velt ühes šikaanis rada ei näinudki enam ja sõitis murule ja startiminekuks piisavalt hea aeg jäi saamata. Uduseks muutunud visiir rikkus võimalused siin aega parandada.

Open Superbike klassi teises kvalifikatsioonis parandas Velt aega juba märgatavalt ja sai stardiks vajaliku ringiaja. Ja võistlussõit pakkus juba enamat. Esimestel ringidel küündis Velt korraks isegi esikümne piirimaile, kuid siis purunes ühel eessõitjal veokett, Velt põikas keti kaotanud võistlejast möödumiseks vasakule, kuhu kaldus viimasel hetkel ka käe tõstnud konkurent ning mõlemad sõitsid rajalt välja tee pervele ja murule. “Loomulikult kõik tagapool olnud sõitsid minust mööda ja siis mõtlesin, et võibolla kõik need märgid, mida nädalavahetusel saanud olin, annavad tunnistust sellest, et sõidame selle sõidu lihtsalt lõpuni ega hakka kolmandat ootama, rohkem riskeerima,” rääkis Velt. Ta lõpetas sõidu 17. kohal. Teiseks päevaks oli Veldil 17. stardipositsioon 26 sõitja seas tagatud, kuid nagu eespool mainitud, jättis Velt kolmanda korra proovimata. 

Kui Eemeli Lahti laupäevane esimese sõidu tulemus oli teine koht Kostamo järel, siis teises laupäevases, “IRRC Superbike” klassi stardis laupäeva õhtul aga kukkus ja vigastas ta mootorratast sedavõrd, et selle korda tegemiseks kulus aega südaööni. Kahjuks jäi märkamata üks lahti olnud andur, mis rikkus sisuliselt ka Eemeli pühapäeva. 

Eemeli Lahti võitlus teise koha pärast ja kiirusanduri vastu

Start ebaõnnestus täielikult, stardiabi süsteem ei rakendunud ja nii ei olnud enam mõtet seda sõitu viimasel kohal lõpuni sõita ja enne viimaseid ringe tuli Eemeli maha, samas tegi selle kohati niiskel rajal sõidu kiirema ringiaja just Eemeli 1,56,0 ja võitja Kostamo parim oli 1,57,218. “IRRC Superbike teises sõidus tegi Eemeli stardiabi ja lahtise anduri hädade tõttu taas kehva stardi kuid suutis lõpuni teist kohta hoida. Kusjuures ei rakendunud mootori pidurdussüsteem, veojõukontroll ja veermiku võimatu kalibreerimatuse tõttu oli mootorratas “haige”. Mootoripidurdus ei töötanud nagu peaks ja kogu pidurdamine käis läbi parema käe, mis oli Eemeli sõnul kohutav kogemus nii suurtel kiirustel. Süü oli siis kiirusanduri rikkes, mis ei lasknud veermikku kalibreerida ja takistas mootoripidurdust rakendumast (mootorratta ECU ei saa aru, mis kiirusel rattad veerevad). “Austus Eemelile, et ta võitles ja suutis võidelda ja end lõpuni teisel kohal hoida.” 

Emotsioonid, mis meenutavad Kalevi Suursõitu

“Viga on meil nüüd teada, oleme taas kogenumad. Järgmise aasta, 60. Imatra juubeliüritusele läheme kindlasti juba teadmisega, mida teha. Meie pühapäevaks valitud K-tech amordid, mis on Inglismaal just tänavaradade jaoks arendatud, töötasid väga hästi ja ka meie kitsama profiiliga Intermediate mustriga rehvivalik oli pühapäeval väga õige,” lisas Velt, mille tõestuseks siis ka ühe võistlussõidu parim ringiaeg Eemelile. “Ka minul on teada kuidas Eemeli seal võidule viia, ise ma ei prentendeeri millelegi.”

Üritusest endast ja selle melust jäi meie legendile suurepärane mälestus, millele kõige lähemal on kindlasti kogemus Kalevi Suursõitudelt. “Üliäge võistlus, inimesed tulevad matkaautodega, telgivad ja elavad seal kolm päeva, linn on ajutisi peokohti  ja melu täis, kõik tulevad boksi telgi alla juttu ajama, ringrajavõistlus nagu see olema peab!”

Võistluse detailsemad tulemused leiad siit: https://www.race-monitor.com/Results/Race/157036

Picture of Eesti motoringrada

Eesti motoringrada

Eesti motoringrada on enam kui 90 aastase ajalooga spordiala.

Veel uudiseid